Première: The Great War

/, Just Notes Publishing, Orkesten/Première: The Great War

Première: The Great War

Op zaterdagavond 27 januari jl. speelde het harmonie orkest van Wilskracht Amersfoort de wereldpremière van The Great War. Jurgen schreef deze avondvullende compositie naar aanleiding van een compositie opdracht die speciaal voor dit concert door de vereniging was vertrekt. In zes delen werd op muzikale wijze een beleving van de 1e Wereldoorlog geschetst:

Deel 1 – Prologue & Europe in Battle
Het eerste deel van The Great War begint, zoals de Eerste Wereldoorlog, onverwacht. Het dwingende ritme, geinspireerd op Gustav Holst’s Mars, Bringer of War volgt de onheilspellende en dreigende start plotsklap op. De bij de oorlog betrokken landen worden gesymboliseerd door hun historische volksliederen.

Deel 2 – The Heroic War
Aan alle fronten werden liederen geschreven en gezongen om het moraal van de troepen en de thuisblijvers hoog te houden. Aan het einde van dit tweede deel ontvouwt zich steeds meer de ware aard van de oorlog en wordt de sfeer grimmiger.

Deel 3 – War
Na het verontrustende einde van deel twee dringt de verschrikkelijke werkelijkheid van de oorlog zich op. De oorlog die vol ambitie en goede moed was ingezet, bleek veel minder snel afgelopen dan aanvankelijk werd gedacht. Midden in alle chaos en gebeurde er in 1914 iets wonderlijks. Een kerstbestand deed de granaten en kanonnen even verstommen. Helaas was dit van korte duur en werd de strijd al snel weer in alle hevigheid voort gezet. Het gedicht van Wilfred Owen: Dulce et Decorum Est schetst in gesproken woord de gruwelijke dood van een soldaat na een gifgas aanval.

Deel 4 – Numbers
De Eerste Wereldoorlog is de oorlog van de grote, absurde cijfers. In de hele wereld vielen meer dan 17 miljoen slachtoffers en streden 68 miljoen soldaten met 40 nationaliteiten met- en tegen elkaar. In de muziek worden deze grote getallen verklankt door een spreker die tijdens het repetitieve karakter en strenge ritme de bizarre feiten declameert.

Deel 5 – Lament
Toen de wapenstilstand een feit was op 11 november 1918, kwam er tijd om terug te kijken op het strijdgeweld dat ruim vier jaar had geduurd. Als een verwijzing naar de genocide klinkt muziek van de Armeense componist Komitas. De volgende passage werd geïnspireerd door The Banks of Green Willow dat door George Butterworth werd geschreven. Hij stierf tijdens de Slag om de Somme in 1916 en zijn lichaam werd nooit terug gevonden. Mede daardoor is deze muziek uitgegroeid tot symbool van voor de onbekende soldaat. De muziek bij het gedicht In Flanders Fields besluit de beleving in de concertzaal.

Deel 6 – Commemoration
Na een korte fakkeloptocht wordt het concert besloten met een muzikale herdenkingsbijeenkomst. Hier klinkt een koraal, het signaal The Last Post en een reprise van het muzikale gedicht In Flanders Fields.

De compositie “The Great War” voor harmonie orkest en gemengd koor is geschreven door Jurgen van Groningen Schinkel.
Uitgave bij Just Notes Publishing
Bovenstaande tekst is een bewerking van het programmaboekje welke geschreven is door Maarten van ’t Klooster.

Een fragment van een live opname van deel 3 – War:

2018-02-11T13:23:11+00:00